2017. nov 07.

Emberkísérlet, avagy mennyire gyengíti a teljesítményt a tűző nap

írta: Rehlaci
Emberkísérlet, avagy mennyire gyengíti a teljesítményt a tűző nap

A  vasárnapi reggeli tempón elért gyatra eredmény nem hagyott nyugodni. Egyszerűen nem akartam elfogadni, hogy ilyen szar formában lennék, főleg hogy egész héten olyan jókat futottam minden különösebb fáradtság nélkül. Hétfő délutánra tehát beidőzítettem egy emberkísérletet. Nagyjából ugyan azt futottam, mint vasárnap reggel, de most este, természetesen napsütés nélkül. Lássuk a parmétereket:

Vasárnap:
Időpont: reggel 11:00
Időjárás: 15 fok, erős napsütés, gyenge szél. Érzésre inkább 25-30 fok az erős nap miatt. Izzadtam mint a ló.
Edzés: 35 perc bemelegítés, majd 40 perc tempó 165-ös pulzuson
oaka.jpg

Hétfő:
Időpont: délután 17:45
Időjárás: 14 fok, lemenő nap, szélcsend. Érzésre kellemes picit csípős. Pont jó futóidő.
Edzés: 20 perc bemelegítés, majd 35 perc tempó 165 alatti pulzuson
oaka1.jpg

A helyszín és az öltözet teljesen ugyan az volt. A vasárnapi edzés előtt volt egy nap pihenőm, a hétfői előtt pedig nem, tehát elvileg mondhatom, hogy fáradtabb lábakkal álltam neki, bár ezt egyáltalán nem éreztem. Sőt a hétfői edzésen egyértelműen sokkal kipihentebbnek éreztem magam, meg nem tudom mondani miért. Frissítésnek mindkét edzésen a tempózás előtt egy-egy gélt ettem, és kétszer ittam közben ISO-t.

Az eredmény számomra nem meglepő. A gyenge vasárnap után a hétfő délutáni egy teljesen jóleső és sokkal hatékonyabb tempóedzés lett.Nehéz volt abbahagyni, annyira jól esett. Az eredmények pedig:

Vasárnap: 4:18-as tempó 167-es átlagpulzussal
Hétfő: 4:04 -es tempó 162-es átlagpulzussal

Vasárnap:
lassu.JPG
Hétfő:
gyors.JPG

Ahogy a diagrammokon is látszik a hétfői sokkal kiegyenlített volt mind a tempó, mind a pulzus tekintetében. A két edzés között a legnagyobb különbség a nap volt. Engem ennyire zavar a tűző nap, és ez megmagyarázza, hogy a jó edzésmunka mellett miért muzsikáltam olyan gyengén a SPAR-on. Hihetetlen, hogy kilométerenként kb 15-16 másodpercet vesztek a nap miatt. Ezt azért nem gondoltam volna, de ezek szerint ez van. Hasznos adat a jövőre nézve.

Picit ugyan Brit tudósnak is érzem magam, hogy bebizonyítottam az amúgy is köztudott örökigazságot, hogy tűző napon nem jó futni. Most már csak azt kell megtalálnom, hogy hogyan tudok védekezni ellene. Az a baj, hogy sapkában utállok futni. Napszemüveg nélkül nem tudok, mert nem bírja a szemem, bár ez sem túl praktikus, mert ha locsolom magam akkor vizes lesz és nem látok utána rendesen. Miért nem este vannak a maratonok? Vagy miért nem tüntetik el a napot valahogy arra a pár órára?

Vasárnapra szerencsére felhős időt és esőt jósolnak, úgyhogy remélhetőleg a nappal nem kell majd megküzdenem, bár az esőnek nagyon nem örülök. Elég lesz a 20 kilométer emelkedő és a 18 fok 99%-os páratartalommal. Várom már nagyon!
Szólj hozzá

Görögország Athén Futás Futóedzés Rehlaci