2017. már 29.

Polar M600 - Az új órám

írta: Rehlaci
Polar M600 - Az új órám

A Polar M400-as az első és egyben egyetlen futásra használt órám volt. 2 éve vettem és imádtam, mert egyszerű, és szeintem ár / érték arányban a legjobb volt a piacon. Meg merem kockáztatni, hogy talán ez még mindig így van, a Polar tehát ezzel az órával magasra tette a lécet. Sajnos azonban egyszer minden jó véget ér, és szeretett órám az utóbbi időben nagyon elkezdett rakoncátlankodni. Az USB csatlakozója használódhatott el, mert egyszerűen bármilyen kábellel próbáltam, nagyon nehezen csatlakozott a géphez, így tölteni is nehezen tudtam csak. Ez sajnos egy jól ismert típushiba, ami főleg az első generációs óráknál jött elő. Nálam ehhez két év mindennapos használat kellett, tehát azt mondhatom, hogy kiszolgálta magát. Szervizbe már nem akartam vinni, mert nem érné meg, így elkezdtem új óra után nézelődni. Az M400-asnál komolyabb órát nem akartam venni, mert ez már tényleg tudta az összes funkciót ami nekem fontos volt: 

  • Pontos GPS
  • Pontos pulzusmérés
  • 4 óra üzemidő
  • Testreszabhatóság

Erősen gondolkoztam, hogy simán csak veszek egy új M400-ast, ami a legbiztonságosabb és legolcsóbb megoldásnak tűnt. Az utóbbi időben azonban elkezdett zavarni a pulzusmérő. Nem a viselése, hanem a szaga. Már régóta merinó cuccokban futok, úgyhogy bármennyire is izzadok a ruhám nem büdösödik be, de a mellkaspántom az rendesen büdös, és bárhogy tisztítom a szag az megmarad és ezt nagyon nem szeretem. Ageliki már egy éve optikai mérővel fut, és nekem is meglehetősen kellemes tapasztalataim voltak vele, így végül olyan órát szerettem volna, amiben beépített pulzusmérő is van. 

Rövid keresgélés után 3 óra maradt versenyben:Garmin FR235, Polar M600 és a Polar M200. Az M200 túl alapmodell és nem kapott túl jó kritikákat, az FR235-nek pedig nagyon leszólták a pulzusmérőjét. Az M600 ellenben elég pozitív kritikákat kapott a pulzusmérőre és elvileg minden más paramétere is teljesen megfelelt. Az Amazonon pont le is volt árazva 230 euróra, így végül ezt vettem meg. Egyeül amiatt voltam szkeptikus, hogy ez nem sport- , hanem okosóra, de úgy láttam, hogy az én edzéseimhez jó lesz. 

Február 28-án meg is jött az óra. Okosórának tényleg nem túl szép, de sportórának teljesen jó. Az M400-asomhoz képest a szíja puhább, így  a viselése is kényelmesebb. Az óra önmagában nem használható, össze kell párosítani vagy Iphone-nal, vagy egy Androidos telefonnal. Én az LG tabletemmel kapcsoltam össze. Meglehetősen könnyen ment minden, simán letöltöttem a Google Wear applikációt meg a Ploar Flow-ot és kb fél óra frissítés és szinkronizálás után már kész is volt. Az okosóra funkciói annyira érdekeltek, hogy egyből mindent deaktiváltam. Valahogy engem nem kapott el ez a nagy mobil, meg internet láz, a mai napig nincs mobilnetem, sőt a díjcsomagom is nullás és kb havonta 3 hívást szoktam bonyolítani. Az okosóra teszt tehát kimaradt, én tényleg csak futásra vettem.

polar-m600-800.jpg

A polár alkalmazás gyakorlatilag az összes beállításomat átvette, egyedül az edzések saját nézeteit és a vibrálást kellett külön beállítanom. Én egy az egyben átvettem az M400-asall már jól bevált nézeteimet. Beállítottam még az automatikus képernyőkikapcsolást, az automatikus fényerőt, feltöltöttem maxra az aksit és irány az első futás. 

Ahogy lementem bemelegíteni, az óra megtalálta a pulzusomat és a GPS jelet. Ez hamar ment, eddig jó. Elindultam és a pulzus és a sebesség is szép egyenletesen emelkedett, pont ahogy az M400-assal. Hamar előjött aztán két probléma. Ahogy átfutottam az aluljárón elvesztette a GPS jelet de nem találta meg újra. Itt az M400-as is mindig jelet vesztett, de azonnal meg is találta. Az M600-ast itt újra kellett indítanom. A másik zavaró dolog a képernyő. Ha kikapcsol akkor az óra nem jelez vissza a kilométereknél. Ahogy elfordítom a kezem és ránézek azonnal bekapcsol ugyan, de ha nem él a képernyő akkor mindenfajta visszajelzés kikapcsolódik. Mindkét problémát szerencsére elég hamar sikerült orvosolni. A GPS magától "megjavult", mert azóta mindig megtalálta a jelet az aluljáró után, a képernyőt pedig bekapcsolva hagytam, akkor szépen jelez kilométerenként. A GPS és a pulzusmérő pontossága is teljesen jó, kíváncsiságból természetesen futottam úgy is, hogy egyik kezemen az M400 a mellkaspánttal, a másikon pedig az M600-as. A távolság majdnem pontosan ugyan annyi lett, és az eddigi edzések is egyeznek az M400-assal mért távokkal. Az Athén félmaratont már az M600-al futottam, és a házak közt azonban gyengébben muzsikált mint az M400. Ahogy összevetettem a két óra által rajzolt futásokat az M600 érdekesebb kilengéseket produkált. Mivel én nagyrészt azonban nyílt terepen edzek, a pontos GPS-t így kipipálom.

A pulzusmérő is meglepően jó. Mint már egy előző tesztben észrevettem a két technológia közt a legnagyobb különbség a rövid, de nagy intenzitású futásoknál van. Az optikai sokkal lassabban kapja el a ritmust, és nincs ez máshogy a Polárral sem, bár gyorsabb mint a Scosche. Amikor az alapozó pulzuson futottam, mindkét óra teljesen azonos értéket mutatott. Nem változott ez akkor sem, amikor gyorsabb, de egyenletes sebességre kapcsoltam, bár az M600-as lassabban reagálta a változást. Csináltam pár rövidebb sprintet is. Itt ahogy vártam az M600-as eléggé lemaradt a mellkaspánthoz képest. Már rég megálltam amikor az M600-ason a pulzusom még emelkedett. Emiatt a késés miatt el sem érte a tényleges maximális pulzust amit a mellkaspánt mutatott. Ezen a téren tehát ahogy számítottam az M600 gyengébben muzsikált. Szerencsére én meglehetősen keveset intervallumozok, így ez a része abszolút nem érdekel, az egyenletes tempókon nyújtott teljesítménnyel viszont nagyon meg voltam elégedve. Eddig egyszer sem dobott teljesen fals adatokat, mint a Scosche. A pontos pulzusmérés is kipipálva. Ha netán intervalluznom kell pontos pulzussal, még mindig ott a Polar H7-es mellkaspántom, ami működik az M600-assal is.

Az üzemidő a paraméterek szerint jobb mint az M400-asé. Két kimerítő tesztet csináltam. Amikor este Kalamatába mentünk elindítottam egy edzést. A képernyőt bekapcsolva hagytam, de háttérvilágítás nélkül. Ilyenkor él a képernyő, de a háttérvilágítást csak akkor kapcsolja be, ha ránézek az órára. Ahogy vezettem próbáltam gyakran nézegetni a pulzusomat, de mivel este volt a háttérvilágítás ugyan bekapocsolt, de nem teljes fényerővel. 3 és fél órát teszteltem így és a töltöttségi szint mindössze 40%-ot csökkent. Ebben az üzemmódban tehát az óra többet bír mint én futni. Másnap délelőtt indítottam egy újabb edzést, de most háttérvilágítással. Mivel napos idő volt, a fényerő a maximumon volt. 3 óra alatt 25%-ig merült le. Ez nem túl jó, de miért is teszteltem így? Mint már fentebb írtam, ha a képernyő ki van kapcsolva, akkor a vibrálásos értesítések kimaradnak. Én szeretek ránézni minden kilométer után mi volt az előző kilométer sebessége ezért be van állítva, hogy minden kilométer után vibrál és kirakja pár másodpercre a statisztikát. Igen ám, de ha nincs bekapcsolva a háttérvilágítás, akkor vibrál ugyan, de a kis összesítés elmarad. Ez elég hülyeség, és bízom bent, hogy javítanii fogják. Én most csináltam egy plusz képernyőt, amin az előző kilométer adatait is látom. Az üzemidő is így tehát jó, bár egy maratonon napsütésben inkább futnék az M400-assal.

A testreszabhatóságban biztos voltam. Gyakorlatilag ugyan az mint az M400. Sok képernyőt tudok csinálni, maximum 4 adattal. Annyival még többet is tud az M400-asnél, hogy edzés közben, vagy amikor szüneteltek elég sok edzésadatot meg lehet nézni. Ide tartozik még az is, hogy az órának van kb 2Gb memóriája, amire lehet zenéket másolni, és egy bluetoothos fülhallgatóval zenét halllgatni futás közben. Ez baromi kényelmes, mostanában az alapozókhoz viszem is a fejhallgatót. Hangokat önmagában nem ad az óra, helyette a figyelmeztetéseknél vibrál. Nekem ez hasznosabb is mint a hang. A szinkronizálás is sokkal egyszerűbb és stabilabb. Amint a telefon/tablet hatáskörébe kerül, minden automatikusan szinkronizálódik. Nem kell gombokat nyomkodni. A testreszabhatóság tehát tökéletes. 

És akkor jöjjön a feketeleves, vagyis a csalódást okozó dolgok:
  • Érintőképernyő: pont annyira érzékeny amennyire kell, de sajnos koszos marad a tapogatástól, és futás közben nem a legkönnyebb tisztítgatni.  Lehet ugyan gesztusvezérléssel is váltogatni a képernyők között, de ez sem a legkényelmesebb megoldás.
  • Képernyő: erős napsütésben nehezen látható. Én szerencse szinte csak félhomályban vagy sötétben futok, így nekem az a funkció, hogy automatikusan  bekapcsolja a háttérvilágítást ha ránézek elég hasznos. Napfényben viszont az M400-ast sokkal jobban lehetett látni.
  • Fizikai gombok hiánya. Nem igaz, hogy csak 1 gomb fért rá. Ezzel gyakorlatilag csak kört lehet nullázni, meg ha nyomva tartja az ember akkor szüneteltetni, illetve leállítani az edzést. Minden másra ott az érintőképernyő. Én még 3 gombnak örültem volna: 1-képernyőváltás fel, 2-képernyőváltás le, 3-zonatartás.
  • Nincs auto start/stop. Ezt végképp nem értem miért nem sikerült beletenni. Én a céges edzéseken használtam, amikor gimnasztikázunk ne számoljon már. Most szüneteltethetem kézzel az edzéseket.
  • Nincs pulzuszóna tartás. Ezt sem értem miért hagyták ki. Az M400-asban nagyon erősen használtam, gyakorlatilag az edzéseim alapja volt. Amikor elértem a kívánt zónát csak benyomtam a tartást és az óra jelzett ha kilógtam. Na ez nincs az M600-asban. A zónatartást teljesen más logikával oldották meg. Itt most ahhoz, hogy legyen figyelmeztetés előre be kell állítani egy edzéstervet, és ezt kell kiválasztanom az edzés előtt. Működik, de az a bajom vele, hogy nem tudok váltani. Pl tegyük fel, hogy a tempómat max 170-es pulzuson akarom futni. Elindítom ezt az edzést, működik is a figyelmeztetés, de nem érzem magam jó formában, így váltani szeretnék max 165-re. Az M400-assal ez egyszerűen ment, csak kivettem a zónatartást, lelassítottam 165-re és visszanyomtam. Az M600-al ezt nem tudom megtenni, csak ha indítok egy új edzést. Nem egy egetverő probléma, de jó lenne ha hasonlóan is működne mint az M400-asban.

Egy hónap használat után már bátran kijelenthetem, hogy nem bántam meg, hogy az M600-as mellett döntöttem. A viselése tényleg kényelmes, sem a GPS sem pedig a pulzusmérő nem produkált eddig komolyabb problémát, az eddigi futásaim teljesen egyeznek az M400-assal mértekkel. Mivel ez az óra most a Polar egyik zászlóshajója is, bízom abban is, hogy a következő hónapokban kapunk új funkciókat, illetve javítják azokat a hiányokat amiket részben fent felsoroltam. Remélem még jó sokáig leszünk. jó barátok. 
Szólj hozzá

Görögország Athén Futás Futóedzés Rehlaci Athén félmaraton Polar M600 M600 Futóóra teszt